Daddy Times en DoeDobbels gaan internationaal

Duurzaam speelgoed DDiDDDiD helpt bedrijven op weg met hun duurzame productontwikkeling. Hoe gaat het dan verder met ze?
Drie jaar geleden werd het label Qukel gelanceerd. Een originele katoenen speelgoedlijn voor vaders met kinderen van
0-3 jaar. DDiD selecteerde voor Qukel de productontwerper en de Indiase fair trade productiepartner. Hoe is het hen sindsdien vergaan? DDiD sprak met Gerard Krijger een van de drie eigenaren van Qukel.

Meer dan bij conventioneel speelgoed staat de vader-kind interactie bij Qukel centraal. Beiden worden gestimuleerd: het kind om spelenderwijs de eigen vaardigheden te ontwikkelen, de vader om spelenderwijs contact te maken en de verschillende ontwikkelingsfases te volgen. Met de keuze voor vaders bedient Qukel een onderbelichte doelgroep in speelgoedland, al kunnen moeders er ook prima mee aan de slag.

De indeling van de Qukel speeltjes in 10 fases is rechtstreeks afkomstig uit dr. Ewald Vervaets’ wetenschappelijke studies en zijn boek “Groeienderwijs: psychologie van 0 tot 3“.

Na veel onderzoek en gesprekken met ouders ontstond het idee om het concept echt op vaders te richten. Moeders en hun kleintjes krijgen al veel aandacht na de geboorte en vaders zitten juist vaak met de vragen. Ook besloten ze om op elk speeltje een weetje te zetten. Vaders houden meer van feiten, waar moeders vaak intuïtief handelen.

Gerard Krijger: ‘Ons speelgoed wordt in verschillende typen winkels verkocht. Van cadeau-, speelgoed, design tot interieurwinkels. Veelal mooie designwinkels met een divers aanbod van mooie en unieke producten. Momenteel hebben we meer dan 30 verkooppunten in Nederland. En worden de producten inmiddels verkocht in andere Europese landen zoals België en Spanje. Om een volwassenen bedrijf te worden moeten we verkoop internationaal op een hoger plan krijgen. We zijn nu vooral aan het inzetten op Engeland, Duitsland en Frankrijk. ‘We hebben de “Daddy Times” – de stoere KnisperKrant waarin liedjes en gedichtjes staan om hardop te zingen of voor te lezen- vertaald naar het Duits, Engels en Frans. Per land verschilt het of we met een agent gaan werken of distributeur.

Indiase productie
Hoe heeft jullie relatie met de productiepartner die DDiD voor jullie heeft geselecteerd zich verder ontwikkeld?
Gerard: ‘In het begin is het even zoeken. In de juiste productiegrootte en producten zelf. Tussendoor doe je ook weer kleine aanpassingen aan je producten. Inmiddels ben ik twee keer naar India geweest en is onze productiepartner ook twee keer in Nederland bij ons op bezoek geweest. De persoonlijke relatie is goed en het is natuurlijk motiverend om te zien dat er ook continuïteit is voor de mensen daar. Er is een extra werkplaats gekomen en het aantal mensen wat er een  verbetering mee kan krijgen en levensstandaard is toegenomen. Niet alleen door ons, maar ook door hun andere klanten.

Wat ook positief is, is dat de mensen waarmee we gestart zijn nog steeds dezelfde mensen zijn. Dat werkt prettig. Via andere ondernemers hoor je dat het verloop bij bedrijven in India hoog kan zijn, logisch als mensen het elders weer beter kunnen krijgen en meer kunnen gaan verdienen dan gaan ze eerder weg. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt met de mensen waarmee we werken op verschillende niveaus.’

Milieu en transport
‘In het begin waren onze aantallen nog niet voldoende om in biologisch katoen te kunnen produceren. En werd toen ook alles opgekocht omdat er te weinig beschikbaar was. Inmiddels zijn er meer katoentelers op biologisch overgegaan en is het aanbod ook groter. De markt is beter op elkaar afgestemd qua vraag en aanbod. Onze volgende repeatorder wordt wel met biologisch katoen.

Ook waren in het begin de productie en levertijden erg lang en kwamen we in de problemen met logistiek en voorraad. Inmiddels is dit beter op elkaar afgestemd. We hebben nu meer zicht op hoe snel dingen gaan en levertijden.

Sinds de lancering in juli 2012 zijn er al zeven orders geplaatst waarvan twee grote. Deze laatste gaan we gezamenlijk met een ander bedrijf die ook in India produceert laten vervoeren. Bij kleine orders scheelt het veel in transportkosten en impact op het milieu. Zo hebben we samen een klein transport per vliegtuig naar Nederland gedaan en zullen in principe ook gezamenlijke containers per zeetransport in de toekomst gaan doen.

Het lijkt mij fantastisch daarbij onze producten te gaan laten vervoeren met het zeilschip Très Hombres. ‘s Werelds enige motorloze cargo schip. Fair transport en emissievrij. Als ze een lijndienst NL-India gaan starten doen we mee.

We sluiten andere markten dan alleen Europa niet uit. Met het oog op de toekomst zijn we ook aan het kijken of we onze verpakking van het speelgoed kunnen laten produceren in India. En kan het vervolgens verpakt meteen naar een distributeur in een ander land. Dat scheelt in de kosten en voorkomt dubbel transport. We zijn aan het kijken of het haalbaar is en op welke termijn, de interesse met name uit Azië is er al.’

Nieuwe producten en markten
‘Ook zijn we bezig met nieuwe productontwikkeling. Wat breder dan alleen de 10 verschillende fasen speeltjes in leeftijd van 0-3 jaar. Wel blijft het educatieve en interactieve centraal staan. Alles wordt weer getest op een groep consumenten. Hun feedback is belangrijk om te kijken wat ze precies willen. We werken nog steeds samen met de productontwerper die DDiD voor ons heeft geselecteerd. Daar zijn we ook blij mee.

We willen ook richting bedrijven want wat geef je aan een werknemer die vader wordt? Dus meer business-to-business leveren, dat deel is nu het kleinst bij ons en willen we groter hebben en meer op gaan inzetten. Het is natuurlijk fantastisch voor een werkgever om een Qukel product aan iemand te geven die net vader is geworden. Onze producten worden overigens voor 70% door vrouwen gekocht die kopen het dan weer voor hun man, vriend of vriendin. Dat is iets wat dan weer niet snel lijkt te veranderen.’

Duurzaam speelgoed DDiDMeer info Qukel