Kop uit het zand

Agnes_KRichwald Feenstra is van huis uit softwareprogrammeur en heeft een eigen bedrijf in dierbenodigdheden. Jantie van der Laan heeft een eigen bedrijf in retailvastgoed. Zij hadden het plan om de verkoop van kleding die op een ecologische en menswaardige manier geproduceerd is, te stimuleren. Ze volgden de training van DDiD en DDiD hielp hen met de werving en selectie van kandidaten voor het samenstellen van het assortiment van Fair Basics.Nu is Fair Basics klaar voor lancering!

Wat hebben jullie –werkzaam in retailvastgoed en dierenbenodigdheden – met duurzame kleding?
Richwald: “We hebben beiden geen achtergrond in de mode, wat zowel voordelen als nadelen biedt. Ik was het zat om mijn kop in het zand te steken voor de manier waarop kleding wordt geproduceerd en hoe het is verworden tot wegwerpproduct. Ieder mens kan weten -zeker met de recente ramp in Bangladesh- hoe de kledingindustrie teert op moderne slavernij.
Ik wilde goede kleding kopen. Dus ging ik op zoek. Het viel me tegen wat ik aan informatie kon vinden en wilde het zelf gaan aanpakken, maar ik wilde het niet alleen doen.
Dus heb ik mijn schoonzus gevraagd. Zij is gepokt en gemazeld in de retail en weet veel meer van kleding dan ik.“

Jantie: “Ik wilde Fair Basics oprichten met name vanwege het gemak om goede eerlijke basiskleding te vinden en dit toegankelijk maken voor het grote publiek. Ik merkte dat fair trade kleding in winkels moeilijk te vinden is, je moet er echt naar zoeken. Ik wil aan het grote publiek duidelijk maken dat het er is en dat ze veel meer keuze hebben. Wij willen het voor iedereen gemakkelijk maken om de juiste keuze te maken.”

Waar staat Fair Basics voor?
“Fair Basics brengt het aanbod van duurzame basiskleding samen en doet dit op een makkelijke, leuke en informatieve manier. We beginnen met bestaande duurzame merken, wat we later willen gaan aanvullen met een eigen collectie. Fair Basics richt zich vooral op basiskleding, die klanten kunnen combineren met hun eigen, hippe kleding. Kortom kleding die je jarenlang met veel plezier draagt. Fair binnen Fair Basics slaat zowel op het productieproces op basis van goede werkomstandigheden, eerlijke handel en geen ecologisch belasting. We vinden het belangrijk dat de grondstoffen op een aardvriendelijke manier worden verbouwd en zo weinig mogelijk pesticiden worden gebruikt. Daarbij kijken we ook heel goed naar verpakkingen en de milieubelasting daarvan. Soms kom je daarbij tot verrassende inzichten. Een plastic verzendzak is bijvoorbeeld minder milieubelastend dan papier of karton bijvoorbeeld.“

Geen 4 shirtjes per jaar
Waarin onderscheidt Fair Basics zich ten opzichte van duurzame online mode retailers?
We richten ons met name op basiskleding die lang bruikbaar is en niet zo aan mode onderhevig is. Dat wordt nog wel eens vergeten. De meeste webwinkels richten zich op meer trendy kleding en duurdere bovenkleding en wij willen juist de basics, de T-shirts, goed ondergoed en de broeken. H&M heeft tegenwoordig veel biologisch katoen maar als je het na 3 maanden dragen en wassen niet meer aan kan omdat het kapot gaat en niet meer in model zit? En daardoor  vier shirtjes in een jaar koopt in plaats van één  dat is natuurlijk wel vier keer grondstof. Je hoeft niet elk jaar je garderobe te vernieuwen en we willen laten zien hoe je makkelijk kan combineren.

Minder retourneren scheelt ook weer voor het milieu. Daarom maken we gebruik van Upcloud. Dat is een kleding meetsysteem met de webcam. Via de webcam kun je een foto van jezelf maken met een cd voor je buik.
(De reden voor het vasthouden van een cd is dat deze een vaste vorm heeft). Upcloud  berekent tot op de centimeter nauwkeurig welke maat het beste voor je is.
Daarnaast geven we op ons platform veel informatie over duurzame mode, materialen, nieuwe ontwikkelingen. Kortom, we willen het voor iedereen zo makkelijk mogelijk maken om ‘het goede te doen’.

Wegwerpmaatschappij
Op wie richten jullie je en waarom?
“We richten ons op mannen en vrouwen vanaf 25 jaar tot 60 jaar in het middenmarktsegment. Juist het oudere publiek denkt goed na of zij zo veel kleding nodig hebben. De categorie die nadenkt over hoe ze in het leven willen staan en kritisch kijken naar de consumptiemaatschappij. Dit is een groep die af wil van de wegwerpmaatschappij en graag spullen van goede kwaliteit aanschaft en daar bereidt is iets meer voor te betalen. We willen zoveel mogelijk kleding voeren die ook langere tijd verkrijgbaar is. Mannenkleding moet ook goed vertegenwoordigd zijn, want daar moet je – in vergelijking met duurzame damesmode – echt naar zoeken.“

“DDiD hebben we benaderd met de vraag of zij ons konden helpen met het vinden van een goede kandidaat voor het samenstellen van ons assortiment, aangezien we beide geen mode achtergrond hebben.
Dit leidde tot samenwerkingen met o.a. modeontwerpster Katja Donders. Zij ontwierp ook de slimme ‘reversible dress’ voor Agna-K. Ook werken we samen met modeontwerpster Rianne de Witte. Haar tijdloze ontwerpen passen als  basiskleding goed bij het assortiment. Zij gebruikt duurzame materialen zoals lyocell (houtpulp van de eucalyptusboom), jute en wol.

Naast de ‘reversible dress’ en diverse kledingstukken van Rianne de Witte, voeren we ook de merken Qolors, Armedangels en Saint Basics.

We willen ook graag naar het buitenland. Nederland is een klein land. In Duitsland en ook in Scandinavië is de markt nog veel groter voor eerlijke kleding.”

Voor meer informatie: Fair Basics