Tailor Made in Kigali

Afriek_DDiD

Met Afriek gaat het goed. Samen met getalenteerde kleermakers uit centraal Afrika wordt een inspirerende collectie van gedurfde handgemaakte colberts gemaakt. Kars Gerrits en Sivan Breemhaar zijn de ondernemers achter Afriek. Afriek is druk doende de verkoop op poten te zetten en de PR maar moet tegelijkertijd gaan kijken naar de voortzetting van productie en de strategie. Tijd voor een sessie met DDiD.

Kars: “Tegenwoordig weten we niet meer wat we dragen, waar onze kleren vandaan komen of wie ze heeft gemaakt. Afriek brengt hier verandering in. Onze authentieke colberts worden gemaakt door Afrikaanse vakmannen die onze producten met liefde voor de stoffen en het ambacht maken, iets wat in onze westerse modecultuur vrijwel niet meer voor komt.”

Produceren in Rwanda
Beiden hebben een verbondenheid met Afrikaanse cultuur. Kars liep stage op de Nederlandse Ambassade in Kigali en Sivan deed er onderzoek voor een Master Of Conflict Studie.
Kars: “Ik zag al die mooie Afrikaanse stoffen voorbij komen op straat en heb ik twee stoffen gekocht. Deze heb ik samen met een jasje van mezelf naar een kleermaker in Kigali gebracht om twee jasjes in te laten maken. Terug in Nederland trok ik de jasjes aan naar festivals en feestjes en werd ik overspoeld met complimenten. Het idee voor Afriek kreeg bij mij hierdoor langzaam vorm.

Wat de inspiratie betreft: Met onze jassen combineren we Nederlands ontwerp, onze pasvorm, onze trends met de Rwandese cultuur. Iedereen gaat daar naar zijn kleermaker om een jurk of een pak te laten maken – tailormade, altijd uniek in prachtige stoffen en direct in contact met degene die de kleding maakt.

Onze gehele productie vindt plaats in Kigali de hoofdstad van Rwanda. Hier zoeken wij op lokale markten naar de mooiste Afrikaanse stoffen en fournituren. We kiezen er bewust voor om enkel Afrikaanse prints en stoffen aan te kopen afkomstig uit Ivoorkust en Nigeria.“

Afriek_Tailor made in Kigali

Sivan: “De dingen gaan hier in veel opzichten anders, maar juist als we elkaar respecteren en proberen samen te werken op basis van een gemeenschappelijk doel kunnen we meer bereiken. Niet per se meer productie zoals in Nederland misschien het voornaamste doel zou zijn, maar gewoon “meer” – de tijd zal uitwijzen op welke manier.

Afriek werkt vanuit het principe dat iedereen talenten heeft. We willen niet neerkijken op de situatie in Afrika omdat de dingen daar niet goed geregeld zijn of de mensen onze hulp nodig hebben. We willen juist talenten samenbrengen en samenwerken op basis van gemeenschappelijke waarden.“

Dilemma’s en volgende stappen
Kars: “We lopen al wel tegen verschillende uitdagingen aan. In Rwanda is geen goede knoopsgatenmachine te vinden en zouden we moeten uitwijken naar Oeganda. Maar nog veel belangrijker, in Rwanda verkopen ze niet meer de stoffen uit Nigeria en Ivoorkust. Er zou een voordeel kunnen zijn om in West-Afrika te gaan produceren. Er is daar meer een kleermakerscultuur wat ons productieproces ten goede zal komen. Dat maakt ook het logistieke proces meer efficiënt op een aantal aspecten, afstand en kosten die daarmee gepaard gaan.
Wel hebben we een betrouwbare productielijn opgezet wat zorgt voor zekerheid. Dit opgeven om naar een land te verkassen waar wel alle benodigdheden aanwezig zijn is geen gemakkelijk besluit.”

Een ander vraagstuk is wat er met het jasje gebeurt als het versleten is. Wil Afriek eigenaar zijn van de grondstof? Of snel toegang hebben tot die grondstof voor productie?

Afriek zou gebruik kunnen maken van Vlisco stoffen (katoenen waxstoffen met zogenaamde Afrikaanse prints). Kars: “Aan de ene kant is het wel raar om stof die in Helmond wordt geproduceerd naar Afrika te halen om vervolgens een jas van te maken. Maar de kwaliteit van Vlisco is goed. We branden onze vingers in elk geval niet aan de goedkopere en minder kwalitatieve Chinese kopie variant van Vlisco stoffen. “

Afriek zou kunnen overwegen om op een andere manier met Vlisco samen te werken want Vlisco ontwikkelt zich nu van een productiegerichte onderneming naar een lifestyle-en designhuis. Zij hebben al diverse partnerships met de designwereld zoals met Studio Job.

Ook is het belangrijk om door te pakken en stabiliteit in het bedrijf te creëren. Daarvoor is er groei nodig. Een uitbreiding van verschillende productgroepen, niet seizoensafhankelijk wordt ook nog overwogen. Kars: “Voor nu geen goede optie wellicht op de langere termijn. “

Sivan: “We zien in de toekomst  ook samenwerking met lokale kunstenaars en ontwerpers die prints ontwikkelen voor onze collecties. Niet voor niets is onze slogan: A story that suits’ omdat we geloven dat een gelijkwaardige samenwerking resulteert in prachtige producten met een mooi verhaal.”

De dilemma’s en vragen van Afriek zijn een goed voorbeeld van waar start-ups in een vervolgfase mee te maken kunnen krijgen. Afriek gebruikte DDiD daarvoor als klankbord en expert.

Meer informatie Afriek

Afriek_Tailor-made-in-Kigali_DDiD