Urban Nature Culture

Urban_Nature_Culture_duurzaam_woonconcept_DDiD

Gyda Kropff met haar label FABEL ontwikkelde samen met het internationaal opererende Dinnerware & Co in korte tijd een nieuw woonconcept, Urban Nature Culture. Daarin komen verhalen uit de hele wereld samen in ecologisch en sociaal verantwoorde producten. Ze vertellen het verhaal over het ontstaan van hun idee en onderneming.

Gyda Kropff is werkzaam als grafisch ontwerper voor haar eigen label FABEL en is ervaren in het ontwerpen van diverse woon- en kinderproducten. Ik wilde tijd nemen om na te denken over onze tijdgeest, over het in de markt zetten van een nieuw merk. En over mijn verantwoordelijkheid als ontwerper in deze veranderende wereld. Waarop zij besloot de DDiD
Training Fair & Green Design te volgen. Met de kennis en inzichten uit de training bezocht ze haar vriendin Annemarie Hermans eigenaar van Dinnerware & Co.

Dinnerware & Co B.V. is een internationale onderneming gevestigd in Amsterdam die tabletop, home en living concepten ontwikkelt en produceert. Ze ontwikkelen eigen merken die internationaal gerenommeerd zijn waaronder LD by Little Diva. En ontwerpen collecties voor bekende labels zoals Room Seven, Comptoir Libanais en Accessorize Home. Daarnaast hebben Yvon Jaspers, Piet Hein Eek en Ilja Gort en Herman den Blijker hun eigen tafellijn ontwikkeld.

Binnen 4 maanden na de training die Gyda volgde en de aansluitende ontmoeting hebben ze samen met een heel team een nieuw woonconcept UNC ontwikkeld. UNC staat voor Urban Nature Culture en is een on-trend collectie waarin een mix van culturen is verwerkt. Het is een collectie met een urban uitstraling die tegelijkertijd de natuur in huis brengt door prints en patronen en door het gebruik van materialen als recycled glas, bamboe, jute en biologisch katoen.
UNC bestaat straks uit The Collection en The Originals. The Originals zijn mensen die bijzondere producten maken of ontwerpen  die zijn ontstaan uit ontmoetingen over de hele wereld. Kortom producten met een verhaal!

Zee-egel uit Hawaï

Anne Marie Hermans: ‘Gyda en ik hebben een lange geschiedenis. Toen we het afgelopen voorjaar bij elkaar waren vielen alle puzzelstukken in elkaar.’
Gyda: ‘Ik vertelde dat ik bezig was met een cursus over milieu- en sociaal verantwoord produceren en circulair design. We zijn toen samen gaan zitten en gaan brainstormen.’

Anne Marie: ‘Na bijna 20 jaar voor de retail geproduceerd te hebben, wilde ik met alle contacten en know-how, producten maken die ik zelf in mijn huis wil hebben. Een merk waar we niet alleen vanuit design werken maar rekening houden met milieu- en sociaal verantwoord produceren.’

UNC gebruikt designs van vandaag, samensmeltend met tradities van lang vervlogen tijden. Prints, tekeningen, patronen en vormen, geïnspireerd door elementen van de natuur en culturen uit de hele wereld. Zo is voor het servies van bamboe gebruik gemaakt van prints geïnspireerd door een afbeelding van een zee-egel van 100 jaar voor Christus uit Hawaï.

Anne Marie: ‘Ik reis de hele wereld over en daar is de gedachte Let’s Meet uit voortgekomen. We ontmoeten allemaal mensen en die mensen hebben allemaal een verhaal. Mensen die ik ontmoet op straat in India of China maar ook om de hoek in Nederland. Zo ontstaan de meest mooie concepten.’

Mandala-Tibetan-Art-UNC-DDiD-Mechico-Remojadas-UNC-DDiDMilieu audits en social compliance

Anne Marie: ‘Verantwoord produceren gaat geleidelijk aan omdat niet alles meteen kan. We proberen zo goed als het kan om alles te achterhalen hoe de keten in elkaar steekt. We laten testen waar de grondstoffen vandaan komen en wat er precies in zit. Dat wordt gedaan via SGS. Als je consumentenproducten op de markt wil brengen moet het volgens Europese richtlijnen en REACH wetgeving. Er wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of er niet te veel cadmium in je bordje zit. Wij als leverancier horen van deze zaken op de hoogte te zijn maar je kunt niet alles weten.

Steeds meer grote retailers vragen om gecertificeerde fabrieken. We proberen niet continu met nieuwe fabrieken te werken want dat kost veel geld om ze te laten auditen. Wij laten de audits uitvoeren door bedrijven zoals BSCI of SMETA of gelijkwaardig die daarvoor gecertificeerd zijn. En die moeten elke jaar gecontroleerd worden op social compliance. Maar we gaan zelf ook de fabrieken in.
Al 15 jaar heb ik fabrieken van binnen en buiten gezien en ben ook wel eens hard weggelopen uit een fabriek in China waar kinderen van 12 jaar aan het glasblazen waren.

Waar het in de keten mogelijk is gaan we aan de slag. Zo hebben we een mooi bamboe servies. Maar als je bij de eerste collectie met alles rekening wilt houden zoals met de drukinkten van de prints op het servies dan komt er niets tot stand. De drukinkten voldoen aan cadmium en loodwetgeving maar het zijn wel inkten.
Zo gaan we nu bij een nieuwe collectie decoratieve borden gebruik maken van natuurlijke kleurstoffen van kruiden. Je moet veel naar de landen toe om te kijken hoe ver ze zijn met bijvoorbeeld natuurlijke kleurstoffen die voldoen aan consumentengebruik en dus niet afgeven in de was. Je wilt goed produceren maar het moet voor de consument ook praktisch blijven.’

Veranderingen in de markt

Anne Marie: ‘De klanten die voorheen onze duizenden kopjes afnamen krijgen we voor deze nieuwe collectie niet binnen. Wat ik in de markt zie is dat de hele retailmarkt volledig op zijn kop staat. Daar waar we niet zo lang geleden segmenten hadden met een lager, midden en hoger segment zie je dat het midden segment ontzettend worstelt met positionering en productaanbod. De sourcing is de afgelopen jaren zo transparant geworden dat standaard producten makkelijk voor zeer lage prijzen kunnen worden aangeboden.

Onze consument is iemand die bewust met zijn geld om gaat en nadenkt over zijn keuzes in aankoop. Dit heeft niets te maken met rijk of iets minder bedeeld zijn. Of je geeft iets meer uit en heb je een product waar je blij van wordt, in plaats van alleen goedkoop en veel.
Wel is bereikbaarheid van onze collectie belangrijk en kunnen we niet een stapje hoger gaan. Met de nieuwe collectie The Orginals kunnen we dat wel door bijvoorbeeld het aanbieden van limited editions.’

Krukje door en voor Ethiopië

Anne Marie: ‘Door mensen te ontmoeten kom je achter de verhalen. Als je interesse toont gaat iemand het vertellen. Bijzondere, vindingrijke, hardwerkende ondernemers met een bijzonder product wat past binnen ons DNA; zij zijn The Originals.
Zo ontmoetten zij ook Huib en Gabriëlla die een meubelfabriek in Ethiopië startten. Zij zijn geen ontwerpers maar hebben wel een mooi verhaal en product: Het Duka Krukje. Die producten zijn Originals en brengen wij onder ons merk UNC.’

De Duka, wat letterlijk krukje betekent in het Ethiopisch, wordt uit één stuk hout gesneden en is verrassend licht van gewicht. Het hout komt van de Bofofee-boom. Dit is een boom die ieder jaar volledig aangroeit waardoor er geen roofbouw wordt gepleegd op de bomen.
De Duka wordt gebruikt tijdens de koffieceremonie in Ethiopië. De gastvrouw en gasten zitten op het krukje tijdens het op traditionele wijze bereiden van de koffie.

Doordat Huib en Gabriëlla met succes kennis en kunde overbrachten wordt de fabriek met succes geheel geleid door Ethiopiërs. Zij produceren vrijwel uitsluitend voor de lokale markt met duurzaam hout geïmporteerd uit Europa. Hierdoor hoeft er geen lokaal hout gekapt te worden.

Toekomst

Annemarie: ‘We willen een aantal Original collecties per jaar brengen. Bij ons hoef je niet per se een achtergrond in design te hebben. Het moet wel voldoen aan ons DNA en waarden en het moet passen binnen onze sociale betrokkenheid.
Zo willen we graag een sociaal project op te zetten met vluchtelingen of vrouwen in Amsterdam Zuidoost. Veelal mensen die uit de Antillen of uit Eritrea komen en die goed zijn in handwerktechnieken, maar die ver van het arbeidsproces af zijn komen te staan. Juist door hen producten te laten maken worden zij weer benoemd en krijgen zij eigenwaarde. Zo doen ze weer mee in de maatschappij.’

De eerste collectie wordt verkocht voorjaar 2016. DDiD heeft de primeur.
Meer info Urban Nature Culture
Urban Nature Culture Instagram
Urban Nature Culture facebook

Uitleg begrippen

SMETA staat voor “Sedex Members Ethical Trade Audit” en is een beoordelingssysteem gericht op het verzekeren van ethische handel bij bedrijven.

SGS is gespecialiseerd op het gebied van inspectie, controle, *analyse en certificering
* bijvoorbeeld analyseren van producten en grondstoffen op kwaliteit, samenstelling en prestatie en om te bepalen of zij voldoen aan de normen en standaarden voor gezondheid, veiligheid en wet- en regelgeving
.

REACH staat voor de wetgeving in Europa die de Registratie, Evaluatie en Autorisatie van Chemische stoffen regelt. Alle chemische stoffen, nieuwe zowel als bestaande, worden binnen deze wetgeving beoordeeld op hun veiligheid bij productie, transport en gebruik.