World Icons: wat dragen Khampa’s en Woodaabe?

Etniks.chili.ddidNa een aantal jaren werkervaring besloot Marnix Dees, grafisch ontwerper, een lang gekoesterde wens waar te maken. In oktober 2005 vertrekt hij voor een lange reis door Afrika en Azië, startend in Bamako, Mali en eindigend in Thailand. Onderweg ontstaat het idee van Etniks. Marnix ontwikkelde met dit idee een collectie postkaarten met iconen van etniciteiten van over de hele wereld. De kaarten worden gedrukt met biologische inkt op ongestreken, 100% gerecycled papier met FSC keurmerk.

Doordat de globalisering zelfs doordringt in de verste uithoeken van onze wereld, kleden steeds meer mensen zich in dezelfde (westerse) stijl. Traditionele klederdracht dreigt verloren te gaan. Dat is zonde want kleding zegt veel over wie we zijn, over onze cultuur en geschiedenis. Etniks symboliseren het unieke culturele erfgoed van de verschillende volkeren. De gedachte daarbij is dat respect voor verschillende culturen bijdraagt aan een betere wereld.

DDiD adviseerde Marnix om eerst meer inzicht te krijgen in hoe hij zijn product succesvol in de markt kan zetten. Om een goede strategie te bedenken en vervolgens concrete stappen te zetten.

Marnix Dees: “De training Fair & Green Design heeft mij over de streep getrokken. Zaken werden op een rij gezet, ik leerde meer over marketing en marktonderzoek. Ook de ontmoetingen met de andere deelnemers en hun ervaringen van waar ze tegen aanlopen waren zeer leerzaam. Sindsdien is veel aan het rollen gegaan.“ Etniks kaarten zijn inmiddels o.a. te koop bij WAAR winkels en online via Markita. Momenteel zijn ideeën voor verschillende producten van papier en (baby) kleding in ontwikkeling.

Lees meer over Etniks en Etniks Facebook